Pages

23 October 2009

Mari mentertawakan diri sendiri

Hari ni saya nak tulis cerpen, kisah benar. Baru je berlaku semalam. Semoga menjadi panduan untuk anda semua.. isk..isk..isk!

 

Semalam, pulang dari pejabat saya tidak terus ke taska menjemput anak2 seperti biasa. Sebaliknya terus ke rumah untuk menyimpan barang yang saya beli ketika makan tengahari pada hari itu.

 

On the way ke taska, saya terpandang sebuah van buruk yang penuh dengan durian. Sambil di tepi jalan berdiri beberapa orang pemuda ca ya nun alif memegang durian tembaga yang sungguh mengiurkan. Saya membuka tingkap lalu bertanya:

 

 

Saya

:

Berapa sekilo?

Ca Ya Nun Alif

:

RM6 ada, RM9 pun ada

Saya

:

Haiya, mahal gila!

Ca Ya Nun Alif

:

Ini elok punya ma.. Pahang mali. Tembaga. Isi banyak tebal, biji nipis.

Saya

:

Hmm, nantilah. Sekejap lagi. Saya mau jemput anak sekolah dulu.

Ca Ya Nun Alif

:

Ok, nanti saya tunggu depan rumah kakak.

 

Dalam perjalanan ke taska, saya menalipon En. Suami bertanyakan hal tersebut. Jawapan beliau:

 

“Huii.. mahalnya. JANGAN BELI. Sebiji boleh sampai 2kg tau. Kalau nak nanti kita cari aje kat Gia*nt. Jauh lebih elok sebab dah siap packing.”

“Hmm, Okey!”

Sesampai di rumah, Ca Ya Nun Alif tersebut telah pun menunggu saya. Macam mana ni ye? En. Suami pesan, jangan beli. tapi diorang pulak dah standby. Takut pulak nak say No. Jadi saya buat keputusan untuk membeli buah yang paling kecil yg berharga RM6/kg.


Saya minta mereka membelah semua pangsa untuk melihat isinya. Ok, pass! Takder yg busuk. Kuning, nampak menarik. Tapi saya tak sentuh, khuatir tangan tidak bersih. Timbang, 1.5kg. Wah, kecik tapi berat juga. Maka saya perlu membayar RM9.00 untuk harga sebiji durian yang bersaiz sederhana itu. Tak sabar nak makan, sambil dalam hati berdoa janganlah aku di kelentong oleh Ca Ya Nun Alif tu.



Saya menyeru semua anak2 saya untuk bersama mengerjakan raja buah itu. Semua menderu berlari ke arah saya. Sememangnya mereka adalah hantu durian seperti saya. hehehe..


Bismillah… Saya pun mula mengopek pangsa yg pertama.

Nahhhhhhhhhhhhhhhhhh….! Isinya benyek, sehingga terlekat ke pangsa tersebut. Basah dan berair. Kelihatan seperti sudah lama. Rasa?? Tak sedap langsung. Tawar. Durian begini hanya layak dibikin tempoyak..

ARGH.. aku sudah terkena. Patutla tadi selepas membayar RM9.00 si Ca Ya Nun Alif itu dengan pantas menghidupkan enjin van mereka dan berlalu pergi. Busuk betul hati mereka.

 

Moral of the story, lain kali sila dengar dan ikuti pesanan penaja suami anda. Jika tidak, rasain kamu!!. huhuhu.

 

*En. Suami tak tahu langsung citer ni. Lepas mkn, cepat2 saya buangkan kulitnya ke dalam tong sampah besar di luar rumah bagi menghapuskan bukti.. hehehe.. keji..keji.

1 comment:

batman said...

nanti aku citer kat laki kau sue...huhuhuhuhuhu.... tak mau rahsia bocor... karipap sardin 3 biji aaaa...huhuhu