Pages

12 May 2009

Oh Teratai Bunga Indah..

Oh teratai bunga indah
Engkaulah pujaan hatiku
Telah lama aku rindukan
Wahai teratai bunga indah

Sungguh cantik wajahmu
Sinar matamu bagaikan suria pagi
Setiap insan selalu terpikat
Memandang teratai bunga indah

( korus )
Ku tak menyangka
Wahai terataiku sayang
Badai taufan mendatang
Menghembus dirimu
Engkau pun terkulai
Dan merunduklah layu
Tak berseri lagi

Oh tolong, lindungilah dia
Agar ku dapat bersamanya lagi
Ku inginkan terataiku sayang
Berseri seperti semula

Teratai bunga indah



Nampak macam bunga rose pulak.. chantekk!


Ni yang dah kembang..



Petang itu ada 'orang' tolong telah petikkan bunga itu untuk saya.. :)
korang yg tau citer ni jangan nak spekulasi bukan² yer.. tampo kang! hehe


Esoknya dia kembang jadi camnih...


Inilah dia.. 'orang' itu.. ngeh, ngeh, ngeh...



Biji Teratai

Inilah rupa biji teratai..



Cara nak makan, mula² kena keluarkan biji² tu.. korek la.


Pastu kopek lak kulit ari² yang ijau tu.. baru nampak kacang yang putih


Ini lah rupa kacang teratai. Belah 2 dulu. Korang kena buang dulu tunas ijau yang dah tumboh dalam tu. Kalo tak rasa pahit.. Pastu, apalagi... NGAP la...



4 comments:

Kujie said...

kt halaman rumah saya pun tgh berkembang 3 kuntum.... ada lah 3-4 pokok je...tak banyak tapi tak putus bunga dia.


dulu ada yg putih tapi dah mati..yg pink saja ada


Sukar untuk membezakan di antara pokok bunga seroja, teratai, kiambang dan telepuk. Semuanya adalah dalam keluarga lotus yang subur di atas permukaan air

Sebenarnya ini adalah spesis Seroja tetapi ramai orang mengenalinya sebagai Teratai.

Sue said...

wow, yg sue tahu cuma teratai pink ajer. ada yg putih juga yer? thanks kak jie for sharing the info.

pernah terpikir bagaimana rupa bunga seroja masa lagu ni difofularkan semula oleh mawi satu ketika dulu. hmm, adik beradik lain mak ngan teratai yer...hehe

chesue said...

Aku tau,lagu TERATAI ni mesti abng angkat ko yg berkopiah putih tu bagi kan..tu yang dia sanggup terjun kat tasik tu semata2 nak ambikkn ko bunga teratai tu..haha..jgn marah daaa.. :-)
Psst..ko hadiahkan la pulak dia lagu `teratai layu d tasik madu.. :-)))

Sue said...

Wah..wah.. wah! Sakan yer mengutuk aku? hehe. Orang nak bagi, aku hambikla. Aku kan minah bunga. Mengikut ujian personaliti melalui warna, aku dapat warna BIRU. Which means aku sorang yang berjiwa sentimental.. suka kepada keindahan alam tapi teramatlah sensitip.. hahaha.

Teratai layu di tasik madu?? Takder maknanya!!! :P