Pages

08 December 2009

Era 80-an

Pic credit to: ohtidak.com

Sungguh menggamit memori. Korang yang lahir zaman 80-an, at least mesti ada salah satu item di bawah yang menjadi pojaan / kegilaan korang zaman dolu-dolu... hehehe

Tora datang lagi…

 

 

 

Mainan ni memang faveret aku dulu.. sanggup jalan kaki ke kedai Along (belakang umah) semata-mata nak beli benda ni. Pastu main sorang2 dalam bilik..

 

Ini adalah belon. Picit tiub merah tu, akan keluar something mcm jelly. Sumbat kat ujung straw kecik tu then tiup dari muncung sebelah lagi. Bestt…  rupa belon yang terhasil adalah seprti di bawah:

 

 

 

 

Dulu ada baju / beg sekolah dan perkakas sekolah lain brand mamat Fido Dido nih. Saper yang ada memang glemer abis la.

 

 

Hmm, game ni aku tak jumpe pulak dulu.

 

 

 

Ini adalah chewing gum. Sedap. Boleh buat belon besar-besar, dan kalau meletup melekat penuh satu muka…

 

 

Ni adalah mainan Kad. Paling aku suke adalah happy family. Ada 4 keluarga, kita kena cukupkan semua ahli keluarga. Ada mak, bapak, kakak dan adik.. ish.. best nya.

 

 

Citer ni memang aku ingat. Femes abes. Muka professor yang rambut putih tu pun masih jelas dalam kepala aku..

 

 

Err.. ni tak tahu ler. Sticker kot?

 

 

Aku tak main lastik ni.. tapi abang aku main. Selalu dia mendera binatang. Ciss.. kejam.

 

 

Transformer. Aku tak minat robot2 nih.

 

 

 

Ini adalah pencil box. Penutup menggunakan magnet. Stylo habis kalo dapat beli pencil box mcm ni. Agakl mahal compare to yang kat bawah nie…

 

 

Ha.. yg ni aku ada. Ada yang 2 tingkat. Kalau dapat cukupkan semua space dengan alatulis, ko akan dicop anak orang kaya…

 

 

Ini adalah getah pemadan. Comel2 belaka. Dulu aku suke gak beli. Pastu sayang nak guna. Kumpul aje sampai dah boring.

 

 

Masa dulu brand Panda mmg glemer. Bau dia ada sikit busyuk.

 

 

Abah ada jugak belikan aku piano kecik ni. Tapi kaki dia patah. Tak tahu camana leh patah. Mungkin aku duduk atas tu..

 

 

Sugus menjadi feberet anak2 aku pulak sekarang.

 

 

“Sumi jelly sedap, sumi jelly manis..” saper ingat lagu iklan sumi?

 

 

Segala macam mak nenek sticker.

 

Guli.. aku tak layan. Mainan budak lelaki.

 

Ni pun aku tak suka. Kalau terpijak, sakit kaki woo..

 

Yo-yo, Aku terer gak main menatang ni dulu.

 

Benda ni aku tak pasti. Macam mainan baby ajer..

 

 

 

Mario Bross game.Aku tak pernah berjaya main sampai habis. Sebab takder konsolnya.. selalu main kat umah member.. iskk

 

 

 

Hmm, yg ni tak pasti. Pistol2 aku tak layan ler..

 

Kalau tak silap ni ceter Thunder-Cat. Selalu kat Tv pukul 5.30 petang. Aku suke kat kucing tu.. comel.

 

 

Ninja Turtles!!!!!!!!

 

 

He-Man dan the Master Of Universe.

Wakakaka… best. best.

 

Feberet kartunku, popeye the sailorman. tut…tut..!

 

I tak suka la robot2 ni..

 

 

Doraemon.. masih ada sehingga kini.

 

Tom & Jerry pun masih ada hari ini. Menjadi feveret anak aku skrg ni.

 

 

Hehehe.. ni adalah puppet dari kertas. Masukkan jari kat situ, pastu gerakkan dia mcm mulut. Pemain kena pilih 1 bhgn antara 4 tu.. hmm, susah nak explain.

 

 

Tak suke main pistol ni. Sbb kalau kena, sakit gak.

 

Kipas helikopter.. lekatkan kipas tu kat pemegang biru tu. Pusing kuat2, pastu tekat punat kecik tu. Kipas tu akan terbang.. selalu aku main tersangkut kat kipas syiling. Sbb main dalam umah. Pastu kena marah dengan mak, sbb hampir2 terlanggar kepala orang lain kat dalam umah tu.. heheh

 

 

Aku suka belasah gula dia ajer..

 

 

Aku jumpe chewing gum ni kat parit sulong hari tu. seposen satu kotak. ..

 

 

Ni pun sedap jugak.. rase coklat.

 

 

Ish. mengimbau kenangan sungguh. Bestkan, jadi budak2. Tak der masalah, takder hutang, takder komitment… Enjoy aje.

6 comments:

chesue1168 said...

Hahaha..ko ni buat aku teringat lak nostalgia zaman aku tahun 80 an dulu..ko masih beringus lagi masa tu dan selalu berkepit bwh ketiak mak..yg paling comel,putih gebu dan tembam mcm Nadirah sapa lg kalau bukan ko..hehe.
Kelebihan kopun time tu sbb lebih putih sikit dari aku..pasal tu CINA kedai gambar MIRAMAR tu suka jadikan ko model gambar tempelan kat kedai dia dulu.. :-)

Sue said...

hua...hua..hua. ape nak buat? rejeki aku tuh.. dpt putih sikit aje dari ko. weh, ptg nanti jumpe kat meebo. ada big issue!!

Anil said...

mmg nostalgia...

ana said...

suker main patung kertas baju yg baju dia bleh tukar-tukar.. bestnyer.. ingat zaman kanak2 dulu.. heehee

Sue said...

Anil & k. Ana,

Memang best kan? Mengimbas memori. Kalau ada mesin masa caman doremon punyer, boleh la balik ke zaman kanak-kanak.

Sapa ada no tel doremon?? Dah mintak kat 103 tapi dia takder..

Anonymous said...

mane la ko dapat sumer gamba ni.. aku suke patung kertas tu, mane nk carik eik, tak sabo nk ajar batrisya main..
-syam-