Pages

21 December 2011

Belum Seminggu Dah Pancit..."

Pengganti City, Lagi Power Lagi Best.Myvi je kiah oii. Mak tak mampu nak beli kete mahal. Takat buat hantar/ambik anak sekolah, ok le tu...

Gambar? G tgk kat website perodua sana.

Sebenarnya nak citer kisah hari ni. Kereta yang belum pun berusia seminggu itu sudah mengalami kecederaan. Tayar pancit da...

Tensi betul. Dalam kepala dah bersusun plan nak ke sana sini uruskan hal persekolahan anak². Dah pancit ni, kena tunggu daddy balik utk tlg tukarkan. Daddy pulak mlm ni balik lewat, kul 10 mlm baru sampai umah biasanya. Kesian pulak, dah penat² kena tukar tayar...

Kepala otak ligat berfikir, macamana nak setelkan masalah ni. Jom tukar sendiri.....! Tapi, tau ke? Belek² tools yang perodua bagi, ada pulak tools yg aku tak pernah tgk. Rasanya benda tu ada sangkut paut dengan jek kereta... takpela, kita baca buku manual, tgk cemana...

Memang ada cara² nak tukar tayar. Nampak macam senang. Tapi yg tak bestnya bila ada nota kecik dalam tu "jika tayar depan yg pancit, tidak bole gunakan tayar simpanan d hadapan. Sebaliknya, cabut tayar belakang, letak di hadapan dan pasangkan tayar spare di belakang."

Hek eleh... ni bape kali aku nak cabut-pasang tayar ni? Nak buat satu pun teragak-agak! Inikan pula dua... huh. Maka berkuburlah niatku yg murni itu.

Sedang aku menyimpan balik manual book dalam bekasnya, tiba², terjatuh senaskhah booklet "Perodua Smart Assist" atas riba aku.... aku pun baca sampai khatam.

Lerrrr.... rupanya utk masalah mcm aku ni, Perodua boleh tolong secara percuma. Hoooreeeey!! Selesai masalah... apelagi, sepantas kilat aku call no yg diberi dan mengatur temujanji.


Dia datang bawak tow truck. Ngeri jugak aku. Sebab selalu dengar cerita tak best pasal pekerja tow truck ni.

Nasib baik abg tu ok, muka ada sikit manis... hehe. Tanpa berlengah lagi, dia pun memulakan aksi. 10 minit je dah siap! Kalau aku buat sendiri, 1 jam pun belum tentu siap. :)

Alhamdulillah, semuanya selesai dalam masa lebih kurang 1 jam. Bersyukur ada Smart Assist ni. Tapi, ia hanya percuma utk tempoh setahun... huhu. Takpela, selagi percuma ni kita gunakan servis mereka sebaik mungkin.

Urusan tadika Danish dah selesai. Skrg cuma tinggal urusan di Sek. Agama aje minggu depan. Semoga semuanya berjalan lancar

Akhir kata, saya sayang Perodua. ^_^

No comments: